Yeni Araç
Fiyat Teklifi Alın

İkinci El
İkinci El Araçlar

Servis Randevusu
Servis Randevusu

Araç Muayenesinde Stepne Zorunlu Mu?

img

Araçlarımızın yol ile bağlantı kurmasını sağlayan belkide en önemli parçası lastiklerdir. Lastiklerimiz birçok farklı sebepten zarar görebilir. Patlayabilir, inebilir veya yırtılabilir. Uzun yolda veya acil bir toplantı öncesi tekerleklerin zarar görmesi aracı kullanılamaz hale getirip zarar verebilir. 

 

Muayenede Stepne Ağır Kusur Mu?

Aracın en önemli parçalarından olan lastiklerin patlaması durumunda stepne yani yedek lastik devreye girer. Peki aracı vizeye götürürken stepne olmaması ağır kusur mu?

Tüvtürk stepne hafif mi yoksa ağır kusur mu? Cevabımız evet. Araç muayenesinde stepne zorunludur ve stepne olmaması ağır kusur sayılmaktadır ve vize tekrar gerekmektedir.

 

Yedek Lastiklerin Ömrü Ne Kadar?

Her araçta mutlaka yedek lastiklerin olması gerekiyor. Bu şekilde daha sağlıklı ve daha uzun yollarda seyahat edebilirsiniz. Aracına yedek lastik almak isteyenler, internet üzerinden yedek lastiklerin ömrü ne kadar? Sorusunu sormaktadır. Genel olarak bir lastiğin raf ömrü 10 yıldır. Ancak sizin kullanmış olduğunuz lastikler 5 yılı geçmişse, zaman içerisinde lastiklerinizin dişlerinde aşınmalar meydana gelebileceği için, istediğiniz verimi alamayabilirsiniz.

Otomobil lastiklerinin ömrü çokça araştırılan konuların başında gelmektedir. Bu konu hakkında ortaya atılan yanlış bilgiler ne yazık ki, araç sahiplerinin yanlış bilgilenmesine sebep oluyor. Araç lastikleri 10 yıl geçtiyse, firmalar lastikleri için garanti verememektedir. Bu konu hakkında JATMA firması bir açıklama yapmaktadır. JATMA firmasının açılımı: Japon Otomobil Lastiği Üreticileri Derneği’dir. Bu derneğin yaptığı açıklama:

Kullanılan ya da kullanılmayan lastikler, eğer üretim tarihini 1 yıl geçmiş ise, bozulmamış olsa bile değiştirilmesi gerekmektedir.

 

Lastiklerin Raf Ömrü Neye Göre Belirlenmektedir?

Lastiklerin üretimi, markalara, ürünün içerisindeki malzemelere ve kullanılacakları alanlara göre değişkenlik gösterebilmektedir. En basitinden örnek verirsek, kış lastiği ve yaz lastiği arasında belirgin farklar bulunmaktadır. Üretilen kış lastikleri, kış aylarında aracın kaymaması için dişlerle çerçevelenmiştir. Bu dişler eksi 7 derecede bile kullanılabilmektedir. Ancak yaz için üretilen lastikler, kışa dayanamayacakları gibi çok sıcak havalarda da deforme olabilirler. Bu sebeple lastiklerinizi satın aldığınızda eğer hemen kullanmayacaksanız, hava durumundan etkilenmeyecekleri şekilde kapalı bir ortamda muhafaza etmelisiniz.

 

Lastik Üretim Tarihi Hakkında

Her ürünün olduğu gibi, lastiklerin de üretim tarihi bulunmaktadır. Bütün lastiklerin üzerinde üretildiği tarihler yazılmaktadır. Tarih kısaltma olarak DOT şeklinde yazılmaktadır. Bu da üretim tarihini hafta ve yıl bazında bizlere göstermektedir. Bu uygulamaya ise 2000 yılında geçilmiştir. Örnek vermek gerekirse, görülen bir tekerleğin üzerinde DOT 3019 yazıyorsa, bu aslında 2016 yılının 30. Haftasında üretilen bir lastik olduğunu bizlere göstermektedir.

Lastiklerin kalitesi, aslında yolculukların kalitesini de etkilemektedir. Lastikler ne kadar kaliteli malzemelerden yapılırsa, yolculuklar o kadar verimli geçer. Aynı şekilde lastikler de verimli bir şekilde kullanılır. Ses konfor konusunda da bir sıkıntı yaşamazsınız. Lastiğin üretim tarihi bu noktada son derece önemlidir. Kaliteli maddelerden olmayan lastikler kullanıldığı zaman kısa süre içerisinde deforme olabilirler. Bu da güvenliği sıkıntıya sokacak durumlara sebebiyet verebilmektedir. Bu sebeple, eski tarihli lastiklerin kesinlikle kullanılmaması gerekmektedir.

 

Lastik Alırken Dikkat Edilmesi Gereken Noktalar Nelerdir?

Lastik alırken, dikkat edilmesi gereken en önemli nokta, lastiğin performansıdır. Bir lastiğin ömrünü anlamak aslında çeşitli kriterlere bağlıdır. Bunlar: Marka, iklim, sürücünün aracı kullanılması, lastiğin tasarımı ve kullanılacağı yol şeklinde çeşitli kriterlerden oluşmaktadır.

Satın aldığınız lastikleri 1 kere de olsa, uzmanlar tarafından kontrol ettirmeniz, sizin yararınıza olacaktır. Lastiklerinizi 5 yıldan sonra kontrol ettirmek en azından ömrünü tahmin edebilirsiniz. Yukarıda da belirttiğimiz gibi, ortalama 10 yıl bir raf ömrü bulunmaktadır. Eğer lastikleriniz 10 yıl olmadan aşınmaya başlamışsa, 10 yılı beklemeden değiştirmeniz gerekmektedir. Tedbir amacıyla, değiştirdiğiniz lastiklerle daha sağlıklı yollara çıkabiliriniz.

Lastiğinizin ayarını, hava basıncını ve çeşitli bakımlarını düzenli olarak yapmanızı öneriyoruz. Çünkü düzenli bakımı yapılan lastiklerin ömrü uzamaktadır. Bu şekilde hem maddi hem de manevi anlamda sorun yaşamazsınız.

 

Lastikler Nelerden Zarar Görür?

Lastiklerin zarar görebilmesi için aslında birçok faktör vardır. Bu faktörlerden bazılarını şu şekilde sıralayabiliriz:

1.    Yol Koşulları: Eğer aracınızı kullanacağınız yollarda çok fazla çukur, taş, keskin cisimler ve tümsekler varsa, lastikleriniz zarar görebilir.
2.    Fiziksel Faktörler: Yukarıda da belirttiğimiz gibi, lastiğinizin yaşı, lastiğinizin aşınmış olması ve hasar görmesi de, lastiğin kullanım ömrünü azaltan faktörler arasında bulunmaktadır.
3.    Sürüş Alışkanlıkları: Bu faktörde de, aracın sürücüsünün alışkanlıkları ön plandadır. Eğer aracınızı hızlı kullanıyor, bozuk yolları tercih ediyor, fren yaparken ani hareket yapıyorsanız, lastiklerinizin ömrünü azaltabilirsiniz.
4.    İklim Faktörler: Aracınızı aşırı sıcaklarda, aşırı soğuklarda, buzlu havalarda kullanırsanız, lastiklerinizin ömrü az olur. Aynı zamanda araç için kullandığınız kimyasal maddeler ve gres yağları da aracınıza zarar verir.
5.    Bütün bunların dışında hatalı kullanımda, lastikleri etkilemektedir. Eğer lastiklerinizi doğru olmayan jantlarla kullanmaya kalkarsanız, lastiklerinize zarar verebilirsiniz.


 

img