Yeni Araç
Fiyat Teklifi Alın

İkinci El
İkinci El Araçlar

Servis Randevusu
Servis Randevusu

Hybrid Araçların Çalışma Prensibi. Hibrit Motor

img

Araçlarda enerji tasarrufunun sağlanabilmesi, çevre kirliliğin engellenmesi ve doğal kaynakların daha az tüketilmesi gibi ayrıntılar üzerinde durulduktan sonra dünya genelinde çok daha yeni araç teknolojileri geliştirilmeye başlanmıştır. Bu araç teknolojileri içerisinde hibrit araba modelleri yani yarı elektrik ile çalışan araba modelleri geliştirilmiştir. Ancak bu sistemin benzinli ya da dizel yakıtlar ile çalışan arabalara göre farklı bir yapısı bulunduğu için çalışma prensibi de merak edilmektedir.

 

Hibrit Araçların Çalışma Prensibi Nasıldır?

Yenilenebilir enerji giderek yaygın bir hale gelirken, egzoz gazının azaltılması, çevre kirliliğini azaltmak ve fosil yakıt kullanımını azaltma gibi amaçlara karşılık hibrit arabalar giderek çoğalmaktadır. Bu araçların motor yapısı temel olarak iki bölümden oluşur ki bu bölümlerin ilkini benzinle çalışan motor ve diğerini elektrikli motor oluşturmaktadır.

 

Günümüzde şehirlerde artan nüfus ve buna bağlı olarak artan araç sayısı açısından da hibrit araçlar giderek ön plana çıkmaktadır. Bu araçlar seyir halinde benzinli motor çalışması gerçekleştirirken, sıkışık trafik dönemlerinde ve zor koşullarda elektrikli motor kullanabilir ve bu sayede de enerji tasarrufu sağlayabilir.

 

Temel olarak hibrit çalışma prensibi incelendiğinde, çok komplike bir sistem ile karşılaşılacağı düşünülebilir. Fakat çalışma prensibi çok basit bir şekilde açıklanabilir. Çünkü bu araçlarda da tüm araçlarda olduğu gibi içten yanmalı bir benzin motoru bulunur. Bu motor dışında da araçta bir adet batarya, bir jeneratör ve bir elektrik ile çalışan motor daha yer alır.

 

Aracın çalışması sırasında hibrit çalışma prensibi çerçevesinde motorlar arasında görev değişimi gerçekleştirilebilir. Melez otomobil olarak da adlandırılan hibrit araçlarda bu motor değişimi sürücü tarafından değil otomatik bir şekilde düzenlenir. Değişim genellikle aracın trafikte sık sık beklemesi, yoğun bir trafikte çok düşük yani 50 km/s hız altında ilerlemesi ile sağlanır.

 

Araç trafikte normal ilerleyişi sırasında benzinli motor ile çalışma gerçekleştirirken, duraklama ve takılma anlarında benzinin daha az tüketilmesi için elektrikli motor dönüşümü gerçekleştirilir. Bu araçlarda dönüşümlü motor kullanımından dolayı ortaya hiçbir zaman verim düşüşü çıkmamaktadır. Çünkü temel olarak da melez araçlar en üst performansın en üst verimlilik ile ortaya çıkması mantığına sahiptir.

 

Hibrit Araba Nasıl Şarj Edilir?

Son yılların çok önemli konuları arasında bulunan elektrikli araçların şarj edilmesi konusunda şarj istasyonları kurulması ve bunun yaygın bir hale getirilmesi problemi herkes tarafından bilinmektedir. Oysaki elektrikli araçların sürekli bir şekilde şarj edilmesi ve elektrikle kullanılması ihtiyacı yer alırken, hibrit araçlarda şarj etme zorunluluğu bulunmadan araç çalışma döngüsü gerçekleştirilir. Yani bu araçlarda dışarıdan bir takviye ile birlikte aracın elektrik motorunun şarj edilmesi gerekmeden akü kendi içerisinde motorunu tekrar şarj ederek kullanıma devam eder.

 

Dizel Elektrikliye Çevirme Maliyeti

Yakın geçmişte Fransa merkezli bir girişim tarafından ortaya koyulan bir teknoloji ile birlikte bir donanım yenilemesi yapılması sayesinde dizel aracı elektrikliye çevirme işlemi başarılmıştır. Elektrikli otomobil alma fırsatınız olmadığında ve dizel araçlar için kısıtlama bulunan bölgelerde birçok farklı araç modelinde elektrikli motor, batarya, gösterge panosu ve yazılım gibi eklentiler ile bu dönüşüm gerçekleştirilmektedir. Dönüşümün gerçekleştirilmesi açısından Türkiye'de de artık bu işlemin uygulanması mümkün olmakla birlikte günümüze göre değişen koşullarda araç modeline veya işlem kalitesine göre maliyetler 10.000 TL veya üstünde bir rakam olabilmektedir.

 

Benzinli Elektrikliye Çevirme Maliyeti

Dizel motorlu araçlarda gerçekleştirilebileceği gibi aynı işlem benzin ile çalışan motorların bulunduğu araçlarda da giderek yaygın bir şekilde gerçekleştirilmeye başlanmıştır. Bu dönüşüm sonucunda araç tamamen elektrikli değil hibrit bir yapıya kavuştuğu için yine hem benzin kullanımı hem de elektrik enerjisi kullanımı sayesinde araç trafikte olmaya devam etmektedir. En temel noktada bu değişim araçta önemli bir yakıt tasarrufu sağlarken, yine benzinli elektrikliye çevirme maliyeti açısından da 10.000 TL veya bazı noktalarda üst/alt rakamlarda işlem gerçekleştirilmektedir.

 

Not: Sadece bilgilendirme amaçlıdır. Gerçek bilgiler farklılık gösterebilir.

 

img